RETUR OG REKLAMASJON

Selvfølgelig er det lov å angre seg...

Du som kjøper har 30 dagers åpent kjøp. 30 dagers åpent kjøp tar over for angreretten etter den 14. dagen og frem til og med den 30. dagen etter at kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen.

Les mer om retur, reklamasjon og angrerett under.

Bytte av varer

Å bytte varer er gratis. Da får du tilsendt nye varer gratis, og returen på de du skal levere tilbake er også gratis! 

For å bytte varer, ta kontakt med oss på ks@sportywear.no. Du vil få returetikett tilsendt på e-post som du skriver ut og klistrer på returpakken. 

Retur av varer må dekkes av kunden. Om du ønsker å returnere varer, uten å bytte, påløper ett returbeløp på 99 kr. Dette trekkes fra beløpet på varene du ønsker å returnere. Dette gjelder ved bruk av  Sportywear.no sin returløsning. Sender du for egen regning gjøres det ingen fratrekk.

Vi har 30 dager retur- og byttefrist, gjeldene fra dagen du henter pakken på postkontoret eller får den i postkassen. Pakken må altså sendes i retur til oss innen 30 dager fra den er mottatt. 

NB! Det aksepteres kun retur eller bytte i henhold til følgende:
Produktet må returneres i originale produktposer og annet som hører til plagget. Dersom du ikke sender varen i original lynlåspose med alle lapper på, er returen ikke godkjent. Varen kan ikke være brukt, ha deodorantmerker, flekker eller andre ting som tyder på at plagget er brukt. Varen skal pakkes pent i original emballasje sånn at det fortsatt fremstår som nytt når vi mottar returen/byttet. 

Vi behandler returer så raskt som mulig. Det kan ta 2-3 uker fra du leverer pakken på posten til pengene er refundert, på grunn av varierende frakttid samt helligdager og ferie.

** Hygieneprodukter (drikkeflaske, undertøy og sokker) kan ikke returneres.

 

Uopphentet sending

Pakker som ikke hentes på posten etter melding om dette må betales av kjøper. Kr 149,- trekkes fra kjøpet for gebyr og frakt. 

1. Angrerett

Kjøper har 14 dagers angrerett som reguleres av angrerettloven. Sportywear.no oppfyller opplysningsplikten jf. Angrerettloven Kap. 2, §8 ved å sende ordrebekreftelse og angrerettskjema til kjøper, samt at varens pris, mengde og beskaffenhet samt totalbestillingens fraktpris er uttrykkelig opplyst i forkant. Angreretten sier at kjøper uten å oppgi årsak kan returnere varer ved å sende angrerettskjema innen 14 dager etter kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen.

Kjøper anbefales for øvrig å benytte returskjema på denne siden, da dette fra sportywear.no sin side erstatter kravet om å sende angrerettskjema. Dette anbefales for hurtigere returbehandling, men det er ikke et krav hvis angrerettskjema benyttes. Det er da viktig at «14 dagers angrerett» velges som returårsak for at vilkårene skal innfris. Ved bruk av angrerett må kjøper selv betale for fraktkostnader, men skal få tilbakebetalt prisene for varen(e) samt ugående frakt. Utgående frakt skal evt. avregnes dersom returnerte varer er en del av en større bestilling. Refusjon skal skje innen 14 dager etter at Sportywear har mottatt varene, og utbetales normalt tilbake på det samme betalingsmedium som bestillingen ble betalt med.

2. Kjøpers rett til å inspisere produktet.

Kjøper har rett til å inspisere varens egenskaper og beskaffenhet. Hovedregelen for i hvilken utstrekning dette kan gjøres, er at en vare skal kunne inspiseres på lik linje som den kan i en fysisk butikk før kjøper tar stilling til en handel. Vare skal returneres i original emballasje i samme mengde og beskaffenhet. Mangler kan føre til avslag eller delvis regress.

3. Unntak fra angreretten
  • Varer som bestilles etter ønske fra kjøper, men som ikke markedsføres på nettsidene til sportywear.no (spesial bestilling).
  • Varer som tilvirkes eller modifiseres etter kjøpers ønske.
  • Demovarer / B-varer.
  • Næringsvirksomhet har ikke angrerett.
4. Åpent kjøp i 30 dager

Kjøper har 30 dagers åpent kjøp. 30 dagers åpent kjøp tar over for angreretten etter den 14. dagen og frem til og med den 30. dagen etter at kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen. Vilkårene for åpent kjøp er identisk med angreretten, med følgende unntak:

  1. Kjøper får ikke refundert utgående frakt.
  2. Kjøper må søke via vårt retursystem innen den 30. dagen er avsluttet.
  3. Næringsvirksomhet har ikke tilgang på åpent kjøp.
5. Reklamasjon

Reklamasjon defineres som feil og-/eller mangler som oppstår etter at varen er tatt i bruk som skyldes fabrikasjonsfeil. Reklamasjonsretten gjelder i 2 år for varer som koster over kr 200,- men utvides til 5 år dersom varen er tiltenkt å vare i mer enn 2 år. Reklamasjon forutsetter også at det meldes i fra om dette innen «rimelig» tid etter at feilen/mangelen ble oppdaget. Med «rimelig tid» fastsettes 14 dager fra feilen ble oppdaget til at den meldes i fra. Fra det tidspunkt kan reklamasjon avslås eller avkortes.

I mange reklamasjonssaker skyldes mangelen brukerfeil. Reklamasjon skal derfor først meldes til kundeservice til forhåndsvurdering. Send inn en detaljert beskrivelse, da f.eks. «ødelagt» gir liten anledning til feilsøk. Send gjerne bilder også, da det i mange tilfeller forklarer mye. Kjøper plikter i den grad det er rimelig å følge Sportywear sine instruksjoner omkring feilsøking/feilretting. Dersom forhåndsvurderingen gjort av sportywear.no tilsier at det er en reklamasjonssak, skal det:

  1. Sendes ut ny vare dersom defekte vare kan kasseres på stedet, eller
  2. opprettes retur i Sportywear sitt retursystem for videre behandling. Kjøper skal da motta returopplysninger samt forhåndsbetalt portoetikett. Kjøper på sin side plikter å levere det defekte produktet godt emballert til ett av Posten/Bring sine innleveringssteder.

Når returnerte reklamasjonsproduktet ankommer Sportywear, skal reklamasjonen vurderes/gjenskapes av tekniker internt, eller videresendes til leverandør/produsent for videre vurdering. Dersom det er hensiktsmessig, kan reklamasjonsproduktet bli returnert direkte fra kjøper til leverandør/produsent. Det vil være fagansvarlig for produktet hos leverandør/produsent eller hos Sportywear som tar avgjørelsen for hvorvidt vilkårene for reklamasjon er tilstede. Ved avslag på reklamasjon kan kjøper be om en skriftlig vurderingsrapport, og avgjørelsen kan klages inn til forbrukerombudet.

Ved innvilgelse av reklamasjon skal sportywear.no så snart som mulig sende ut reparert eller nytt produkt til kjøper. Dersom produktet ikke lenger finnes i sortiment, skal kjøper tilbys en erstatningsvare med tilsvarende egenskaper, eller på sportywear.no sin beslutning tilbys refusjon av hva en vare med tilsvarende funksjonalitet vil koste. Dersom erstatningsvare ikke finnes skal kjøper tilbys full refusjon. sportywear.no har inntil to forsøk på å rette feil/mangler, og ved tredje forsøk kan kjøper kreve tilbakebetaling.

Reklamasjon dekker ikke kjøpers uaktsomhet ved bruk, ytre påførte skader, skader påført av tredjepartsprodukter, eller over det som er angitt i produktets brukermanual.

RETUR

HVORDAN RETURNERE EN VARE?

Benytt deg av angreskjema du har mottatt sammen med ordrebekreftelsen på mail, eller kontakt kundeservice slik at vi kan hjelpe deg. Du kan også kontakte kundeservice ved hjelp av skjema til høyre.

JEG VIL RETURNERE

FYLL UT RETURSKJEMA

Fyll ut skjemaet under, så hører du fra oss innen 24 timer. Det er viktig at du fyller ut samtlige felter i skjemaet.

    Hva vil du returnere?

    Trenger du en returlapp til forsendelsen?